Vertrouwens contact persoon

Vertrouwens Contact Persoon (VCP)

Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt bij Hockey Club Bakel en dat iedereen kan hockeyen in een veilige en sportieve omgeving. Plezier beleven in de sport is het uitgangspunt, zowel voor de hockey(st)ers zelf als voor de trainers, coaches, scheidsrechters, supporters en overige betrokkenen en vrijwilligers. En uiteraard ongeacht leeftijd, sekse, huidskleur of seksuele voorkeur.
Om dit te waarborgen is een Vertrouwens Contact Persoon aangesteld binnen Hockey Club Bakel. Dit is initiatief van het NOC NSF en wordt ondersteund door de KNHB.
De VCP binnen Hockey Club Bakel is Hanneke van den Broek – Gruyters.

Voorkomen is beter dan genezen
De VCP is er ook voor vragen die kunnen spelen vóórdat er problemen zijn. Bij een VCP kun je terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Daarbij geldt dat snel melden en erover praten ervoor kan zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie zodat deze niet verergert en herhaling voorkomen kan worden.

Wanneer kun je terecht bij de VCP?
Je kunt bij de VCP terecht wanneer je je niet op je gemak voelt of hebt gevoeld binnen de club, bijvoorbeeld als het gaat om:
• Pesten en gepest worden.
• Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort.
• Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig.
• (Een vermoeden van) grensoverschrijdend gedrag.
• Je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je zoon of dochter wordt omgegaan binnen de club of het team.
• Je vraagt je af of jouw gedrag als trainer of coach verstandig is.
• Iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.

Waar is de VCP niet voor?
De vertrouwenspersoon is er voor incidenten, vermoedens van incidenten en vragen hieromheen (binnen o.a. de bovengenoemde categorieën). Bij twijfel bespreek je of je met je vraag bij de VCP op de juiste plek bent.
De VCP zal mensen niet persoonlijk opvangen en/ of begeleiden. Als er verdere opvang nodig blijkt te zijn dan zal dit, uiteraard met toestemming, plaatsvinden buiten de club.

Werkwijze
Wanneer je de VCP belt of mailt, wordt samen bekeken welke stappen ondernomen dienen te worden. Dat het belangrijk kan zijn om ook andere personen bij een vraag of probleem te betrekken, zal duidelijk zijn, maar dit zal nooit zonder overleg en toestemming gebeuren. Daarnaast zijn de gesprekken die tussen jou en de VCP plaatsvinden, vertrouwelijk van aard. Dit betekent dat niemand ervan op de hoogte wordt gesteld tenzij je daar zelf toestemming voor hebt gegeven en van op de hoogte bent.
De VCP is en werkt zelfstandig en onafhankelijk van het bestuur. Eenmaal per jaar dient door de VCP aan het bestuur gerapporteerd te worden hoeveel meldingen er zijn gedaan, wat de aard van deze meldingen was en hoe de meldingen zijn opgepakt en afgehandeld. Hierbij wordt dus geen vertrouwelijke informatie doorgegeven.

Contact
Je kunt met de VCP Hanneke van den Broek – Gruyters contact opnemen via vertrouwenspersoon@hockeyclubbakel of via 06-14284512.